maatschappelijk
- Het ‘gevoel van de bouw’ komt in de projectruimte sterk terug, waardoor herkenning ontstaat en een identiteit die past bij de bouwopleiding. Er zijn, naast een herkenbare leeromgeving, ook afgebakende leerzones in deze projectruimte aanwezig. Deze worden gebruikt als open werkplekken, afgesloten spreek- en werkruimten en ruimten om te exposeren of te presenteren.
- De nieuw te bouwen school vormt de kroon op de campus van de ROC Friese Poort te Drachten. Gebouw D is de laatste nog te realiseren school van de campus Drachten, en heeft in lijn met de duurzame ambitie van de ROC Friese Poort de tot dusver hoogste duurzame waarde. Het beantwoord daarmee de ambitie van de school voor het aanbieden van CO2 neutraal onderwijs.
- Er is besloten de architectuur van de nieuwe vleugel familiair te laten zijn aan de bestaande school, met minimale verschillen in het exterieur en geïnspireerd op de beeldtaal en materialisatie van de bestaande school. De nieuwe, langwerpige vleugel is gelijk in zijn gevelgeleding, beeldtaal en gevelopeningen openingen. De materialisering van de gevel is verwant aan de bestaande school maar in de kleur van de nieuwe gevel is een contrast gezocht. De gevels van de uitbreiding worden opgetrokken uit de meest bruine steen uit de bestaande baksteenmix, waar mee de uitbreiding een ingetogen achtergrond vormt voor de bestaande school. De kenmerkende plasticiteit in de bestaande gevels worden doorgezet in de architectuur van de nieuwe onderwijsvleugel. Verschillende richtingen en texturen in het metselwerk zijn daarvan een voorbeeld, als ook de grote glazen gevels en overkragende gebouwdelen om de entree tot de school te markeren.
- Door het contrast tussen de historische boerderij en de twee inpandige woningen zo groot mogelijk te houden ontstaat er bij binnenkomst een compleet eigen identiteit. Zo stelt de woning zich ondergeschikt op ten opzichte van de boerderij, waarbij de bestaande gebinten zowel in de binnentuin als in de beleefbaar zijn. Door de inwendige glazen gevels prikken woonvolumes waarmee de beide woningen zich presenteren naar de binnentuin.
- De vloeiende lijnen in de school en op het schoolplein zorgen voor een grote verscheidenheid aan plekken, waarin ieder kind zich thuis kan voelen. Dít vormt het groene en kloppende hart van de gerevitaliseerde Wumkesskoalle!
- Studenten kregen de opdracht om mee te kijken naar een andere bestemming. In onze ontmoeting met de studenten hebben we gesproken over de kansen voor het behoud van het gebouw en over het (her-)gebruik maken van duurzame materialen. Er is gezocht naar flexibele indelingen van de plattegrond voor verschillende manieren van onderwijs, binnen de bestaande en rigide structuur.
- In deze architectenselectie hebben wij een plan gemaakt voor het Zuyderzee Lyceum in Lemmer. We hebben een plan gemaakt voor een ontmoetingsschool waarin kleinschaligheid en de individuele ontwikkeling van de leerling centraal staat. Het Zuyderzee Lyceum in Lemmer is een openbare brede scholengemeenschap voor voortgezet onderwijs. Naast het Zuyderzee Lyceum krijgt ook Caleido ISK een plek in de nieuwbouw.
- We hebben een visie ontwikkeld waarin studenten hun skills kunnen ontwikkelen middels een leerweg in het gebouw, waarbij je alles en iedereen kan zien. Want zien doet bewegen en houd je gezond en vitaal. De rol van de bedrijven in het onderwijs van Kompaan College is cruciaal. Doordat leren zoveel mogelijk in de praktijk plaats zal vinden is van belang dat er een groot netwerk met bedrijven in de regio ontstaat. Binnen de school is veel variatie mogelijk tussen praktisch onderwijs en praktijk realistisch onderwijs. Dat is mooi, want zo leren de studenten vooral door te doen!
- Als beëindiging van het voormalige stadskantoor is de optopping vormgegeven als een lichte kroonlijst, welke door middel van een terugliggende plint los komt van de onderbouw. De kroonlijst wordt gerealiseerd in een composiet materiaal, waarbij de onderdelen op enige afstand van elkaar worden geplaatst. Hierdoor ontstaan ribben in de gevels welke de ronding van de kroon extra accentueren. Het middelste deel van het gebouw snijdt als het ware het gebouw doormidden.